fredag 7. januar 2011

Steak & Kidney-pai

I tillegg til å være fan av innmat, har jeg også en kjærlighet til det engelske kjøkkenet. Jeg vet at mange vil benekte at det finns noe slikt. Jeg er vel skadet av en barndom med skolemiddager fra engelsk storkjøkken...

Jeg kombinerte og tilpasset flere ulike oppskrifter jeg fant på nettet. Bildet er lånt fra vg.no. (Min hadde ikke sånn lekker pynt). Fyllet ble helt nydelig. Etter min smak, da. Ektemannen plasserte det litt lavere på stigen, men han er ikke begeistret hverken for innmat eller kraftig traktkantarellsmak!

Jeg hadde litt dårlig tid, så jeg brukte frossen butterdeig til lokket. Det skal jeg ikke gjøre neste gang, for det var bare sånn passe vellykket. Smakte greit, men så ikke bra ut. Mat skal jo være vakker, da ;-)

4 personer, passer til vanlig paiform

Fyll
500 gram bankekjøtt eller annet oksekjøtt
2 lammenyrer
100-200 gram forvellede traktkantareller eller annen sopp (avh. av smaksstyrke)
2 mellomstore løk i skiver
1 laurbærblad
1 kvast persille
salt og pepper
mel
Olivenolje /smør til steking
Max 2 1/2 dl oksekraft
1/2 dl sherry
2 ts Worcestershire saus

Rens fett og hinner bort fra nyrene.
Skjær kjøtt og nyrer i 1 cm terninger.
Vendes i mel med raust med salt og pepper i.
Stekes forsiktig i en romslig stekepanne. Pass på at nyrene ikke setter seg fast.
Ta kjøttet midlertidig ut av pannen.

Stek først løk og etterhvert sopp i pannen til det er tørt.
Legg kjøttet tilbake i pannen, sammen med sopp og løk.
Legg oppi et par laurbærblad og hakket persille.
Hell over buljong, worcesteshire saus og sherry. Det skal max dekke kjøttet. Hvis det ikke dekker kjøttet, skal du røre godt noen ganger, så alt får kokt sammen.

Legg på lokk.
Gi et rask oppkok. Sett ned varmen, og la det småputre på svakest mulig varme i 45-60 minutter.

Hell fyllet i en paiform. Kjevle ut paideig og legg over. Pensle med egg. Husk å prikke hull i deigen med en gaffel.

Stekes i ovnen på 180 grader i ca 30 minutter, eller til paien er vakkert gylden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar