fredag 28. januar 2011

Bursdag hos Cecilie

Her kan jeg ikke by på noen oppskrifter. Cecilie leder tross alt cateringen 'Uten oppskrift"...
Men jeg kan beskrive en vidunderlig bursdagsmeny, til inspirasjon. Perfekt til 14 'jenter' samlet for å feire Cecilie.

Aperitif:
Milde Dry Martinis med gode oliven oppi.
Små pletter med steinsopp-stuing med blåost! En for meg ukjent og nam-nam opp-piffing av den tunge soppsmaken.

Forrett:
Rå Salmalaks (tror jeg) med små biter av eple, agurk (og hva mer?). Dandert på liten tallerken. En ukjent lys saus lett sprinklet over. En soyasaus-basert krukke gikk rundt for ytterligere sprinkling. Der var det i hvert fall mye ingefærbiter og sikkert andre biter  (som vi ble advart mot å ta med).

Hovedrett:
Løvtynne rispannekaker: 'Asiatisk taco' ;-). Fat med stekt and, grønsaker (stangselleri, agurk, mer?) gikk rundt. Diverse sauser, bl.a. en sterk peanøttbasert (tror jeg). Vidunderlig.

Ost:
Og jeg tror det var her portvinen ankom...: Små biter av minst 4 oster + en 'blåost-mousse' lagt opp på tallerken - noe deilig og søtt til (multe, ja!): Her begynner jeg å falle jeg litt ut. Hadde det bare veldig bra, og la ikke merke til annet enn at jeg spiste hver lille smule på tallerkenen!

Dessert:
Fruen (meg) har falt ytterligere ut, men husker solbærsorbet pyntet med blåbær, en gul (mango?) pyntet med ville bringebær. Og en ørliten bit av en deilig og seig mørk sjokoladekake.

Og resten av kvelden -- rikelig med vin, gode historier og flotte (samt mette) damer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar