fredag 7. januar 2011

Lammeleverpostei

Posteien er ikke så fotogen, så jeg har lånt
 et bilde fra Landbruksdepartementet ;-)
Denne oppskriften er nesten helt identisk med denne oppskriften fra den veldig fine bloggen [Kjøkkentjeneste].

Det jeg gjorde annerledes, var rett og slett å øke kryddermengden, samt bytte om på mengdeangivelsene for brandy og sherry (fordi jeg bare hadde en liten slant cognac tilgjengelig - men det ble veldig godt). Mine mål står nedenfor.

Dette var spennende, for det var en helt annerledes paté enn den jeg pleier å lage (i stekeovn). Denne er uavhengig av stekeovn, og det kan jo være svært praktisk. I tillegg smaker den veldig godt!




Dette trenger du:

2 løk
200 g sideflesk
500 g lammelever
1 hel kinesisk hvitløk
1 dl sherry
3 ss brandy
En liten neve timianstilker (bruk bare bladene om timianen har grove stengler)
2 ts malt allehånde
1 ts malt nellik
pepper
Salt

Slik gjør du:

Løk og flesk skjæres i tynne skiver og stekes gyldent i en gryte. Ha i hakket hvitløk, en dl sherry og et par spiseskjeer brandy/cognac. La det hele koke forsiktig i omtrent fem minutter.

Tilsett lever i tynne skiver, samt krydderiene og la det småkoke i fem minutter under omrøring. Pass på at leveren er ferdig, uten at den blir overkokt. Tilsett eventuelt litt vann hvis det ser tørt ut.

Kjør den deretter i food processoren til en jevn masse, og la den gjerne stå en dag eller to før den serveres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar