tirsdag 1. februar 2011

Piroger: Himmelsk restemat

På søndag helstekte jeg en Stange-kylling. I vår lille familie gikk det bare med 1/4 til en god middag. Dvs. lårene. Hva skulle jeg gjøre med resten? Hadde også en del perfekt kokt basmatiris.

Jeg kokte en nydelig kyllingkraft på beina og det jeg ikke hadde lyst til å bruke videre. Så tok jeg kyllingbrystene og andre brukbare biter og la i fryseboksen til fremtidig bruk. Resten av kjøttet (småbitene) laget jeg piroger av. Og de ble veldig, veldig gode!

Deigen hentet jeg fra Kjøkkentjeneste (men ca halverte):

  • 6 dl hvetemel
  • 1 ts oregano
  • 1 klype salt
  • 1 hvitløksfedd
  • 3 ss olivenolje
  • Litt honning
  • 1/2 pk gjær
  • 2-2 1/2 dl lunkent vann
  • Egg til pensling
Bland det tørre i en eltebolle. Bland det våte og pass på at det er lunkent. Bland det våte i det tørre. Elt det i minst ti minutter og sett til heving mens du lager fyllet.

Fyllet (Restematbasert - oppfunnet her i kveld - man tager hva man haver):
  • Stek 1 liten, finhakket løk og 3 fedd hvitløk (finhakket) i en gryte. Tilsett:
    • ca 2 dl ferdig kokt/stekt kyllingkjøtt i små biter
    • ca 2 dl kokt ris
    • ca 2 dl erter
  • Tilsett
    • 2-3 ss creme fraiche
    • 4 ss god kyllingkraft (avh av styrke)
    • raust med frisk timian eller andre urter etter smak
    • ca 2 ts dijonsennep
    • ca 2 ss tomatpuré
    • salt og pepper
    • revet ost - gjerne cheddar
Smak til med alt under "tilsett", og pass samtidig på at dette fyllet er både saftig og samtidig fast nok til at det ikke renner ut av pirogene!

Del deigen i ca 10 små emner, kjevle dem til rundinger og legg litt fyll på den ene halvparten. Brett over den andre siden og trykk sidene ned med en gaffel.

Pensles tilslutt med pisket egg og stekes i 220 grader i omtrent 15 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar