fredag 18. februar 2011

Nasi Goreng

I dag lot jeg slakteren bestemme middag. Jeg trengte noe som gikk raskt, men hadde ingen ideer. Tilbud på godt grytekjøtt...

Barndommens Nasi Goreng dukket opp i hodet. Enkelt, raskt, og kjempegodt!

Hos oss spiste vi det nok fordi tante var fra Nederland, tidligere kolonimakt i Indonesia. Populær familiemat, der man kan justere styrken ved bordet. Dermed også barnevennlig.

Interessant nok er oppskriftene på Nasi Goreng jeg finner på nett litt annerledes enn det jeg lærte i oppveksten. Og en del mer kompliserte enn jeg synes er nødvendig for å komme til den indonesiske himmelen. Men jeg ser at det burde serveres peanøttsaus til. Det tror jeg ville bli veldig godt, og skal prøve en annen gang.


Man trenger:
  • 100-150 gram kjøtt pro pers. I dag brukte jeg oksekjøtt. Svin og kylling går også bra
  • 1-2 chili, i dag brukte jeg 1 grønn (mildere enn de røde)
  • 3-4 hvitløksfedd
  • Sambal oelek chilipasta
  • 3 sjalottløk eller 1/2 løk
  • olivenolje
  • ris ihht antall munner å mette (basmati er fint, men fritt valg)
  • soyasaus (lys er best, men mørk går bra)
  • fiskesaus (godt, men ikke nødvendig)
  • grønsaker, f.eks. lettkokte aspargesbønner, erter og paprika i  skiver
  • litt kål eller salat - i strimler
  • 2-3 egg
  • Persille
  • Salt & pepper
Slik gjør du:
  • Skyll risen (mengde som angitt på pakken)
  • Bland 1 ss olje og 1 ss sambal oelek i en gryte. Varm opp, og stek risen i blandingen ca 1 minutt
  • Tilsett vann, og kok risen etter anvisningen på pakken

  • Stek kjøtt noen minutter i olje med litt salt og pepper (steketid "nesten ferdig": etter smak for oksekjøtt, gjennomstekt for kylling og svin). Ta ut av gryten.

  • Kjør chili, hvitløk og løk med 2-3 ss olje i matmølle til den blir en "pasta".
  • Stek chilipastaen i gryten der kjøttet ble stekt. Høy varme under omrøring i 3-5 minutter til den er gylden og litt hardt stekt.

  • Tilsett risen og kjøttet i gryten der chilipastaen er. Sprinkle lett med litt soyasaus og fiskesaus.

  • Wok grønsaker raskt i litt olje, sprinkle litt soyasaus og evt fiskesaus over. Tilsett til gryten.

  • Visp egg med salt, pepper og persille. Stek i panne til en tynn "omelett", som skjæres i strimler og danderes over Nasi Goreng'en ved servering.

Serveres med ekstra Sambal oelek og soyasaus. Godt med øl til.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar