søndag 6. februar 2011

Spaghetti Vongole

Vongole betyr Hjerteskjell. Det oppdaget vi på Aegina i 2008, etter å ha spist dem rå, plukket på en badestrand.

Da vi så dro til Italia våren 2010, visste jeg hva jeg skulle bestille. Og det var himmelsk.

Endelig fikk jeg rotet meg til å bestille hjerteskjell hos Flyvefisken, et stenkast fra jobben min. Og dermed var jeg i gang.

Oppskriften nedenfor er modifisert etter dagens erfaringer:
Du trenger (rikelig til 2 personer, holder til 3-4 avhengig av forrett og dessert):

1 kilo hjerteskjell
4-6 ss olivenolje (bruk din fineste olivenolje her. Verdt det!)
4 dl tørr hvitvin
Frisk persille (6-8 ss finhakket)
350 g tørket spaghetti
2-3 store fedd hvitløk
Pepper


1. Skrubb skjellene under rennende, kaldt vann, og kast alle som er åpne og ikke lukker seg når du kakker dem mot benken.

2. Varm 2 ss olje i en kjele, ha i muslingene og 2 ss hakket persille, og la det surre på sterk varme noen sekunder. Hell på vinen og legg på lokk. La det koke i ca 5-8 minutter til muslingene har åpnet seg. Rist ofte på kjelen.

3. Ta opp muslingene med en hullsleiv og legg dem i en bolle. Kast alle som ikke har åpnet seg. Sil kokekraften og sett til side. Legg til side åtte muslinger med skjell til garnityr, og rens resten.

4. Varm 2 ss olje i en kjele. Tilsett finhakket/knust hvitløk. Stek gyldent under stadig omrøring.

5.  Tilsett kraft til hvitløken. La det koke i 1-2 minutter, og tilsett mer kraft når sausen koker inn. Smak til med raust med på pepper. Skru av varmen og vent.
6. Kok spaghetti etter anvisning på pakken. Sil av, og tilbake i gryte med ltt ekstra olje eller smør.

7. Samtidig varmer du opp igjen sausen, og tilsetter muslingene i siste sving. De skal bli varme, men ikke koke.

8. Pasta og saus blandes. Pass på at alle får nok saus. Den havner i bunnen!

1 kommentar: