onsdag 9. mars 2011

Kylling i dill med sopp og reker

Hroar Deges bok Mat for venner ble utgitt første gang i 1964, og var en innføring i eksotisk kokekunst for nordmenn. Denne boken fikk stor betydning, i hvert fall i min familie. Mitt eksemplar har jeg arvet fra tante Wenche.

I november 1972 var jeg 8 år gammel, og min mor Sissel fylte 30 år. Gaven fra pappa Henning var en sort jerngryte, og festmiddagen skulle lages i denne gryten. Pappa og jeg kokkelerte denne retten. Jeg tror det var første gang jeg laget selskapsmat. I dag laget jeg denne retten om igjen (ikke for første gang) til gjester fra Auglend. Deilig. Gjengivelsen er noe justert.

Til 4 personer:
  • 1 kylling (eller utvalgte kyllingstykker)
  • 200 gram champignons
  • 100 gram reker
  • Maizenna
  • Kremfløte (max 2,5 dl)
  • Sherry eller hvitvin (1-2 dl)
  • Dill (raus kvast)
  • Salt, pepper og cayenne
Rens rekene og kok ut rekeskallene, slå noe av denne kraften sammen med litt fløte og la det koke inn.

Kyllingen deles opp, stekes i smør over middels varme. Salt og pepper kommer på.
Frisk sopp deles i fire, steker med kyllingen i vel 5 minutter, pudres med raust med klippet dill.
Slå over et glass sherry (vi foretrekker hvitvin) og kraft/fløte-blandingen. Rist det hele godt sammen og tilsett så meget fløte som ønskes til sausen  og la den småkoke til kjøttet er ferdig og sausen tyknet til med maizenna.

Ha så rekene i sausen og justér smaken med salt, pepper og cayennepepper, evt mer rekekraft.

Ris hører til denne retten. Gjerne villris.
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar