lørdag 3. desember 2011

Bordstabels

Bilde lånt fra BS til jeg får tatt av mine egne!
Bordstabels, eller bordstabelbakkels.

Her er en oppskrift min mamma Sissel har med seg, og den er en av de X slagene som "noen i familien" baker hver jul (vi driver rasjonell bakst, og deler på kakeboksene).

Historien om hvorfor og hvordan mamma fant frem til akkurat denne himmelske varianten, gjenstår å få høre. Den er antakelig god! Og sannsynligvis noe fra de gamle gårdskjøkkenene på Hedemarken.








400 - 500 g hvetemel
200 g smør
200 g sukker
2 ss kremfløte
3 eggeplommer
 

250g malte mandler ( jeg synes ikke det er nødvendig å skålde dem)
250 g melis
3 eggehvitter
 
Sikt hvetemelet i bollen.
Smuldre smøret i melet-
Tilsett sukker, kremfløte og eggeplommer (spar hvitten til mandelmassen) og arbeid deigen godt.

Sett den kaldt en times tid.

Pisk eggehvittene stive, tilsett melis under videre pisking og rør til slutt inn mandlene.
 
Kakedeigen kjevles tynt og skjæres i lange smale kaker ca 2.5 x 12 cm.

Legges på plate på bakepapir og stekes ved 180 grader i ca 6 min. Skal bli lyse gule, ikke brune.

Midt på kaken legges så en strime av mandelmassen, kakene settes i ovnen igjen og får stå til mandelmassen er tørket . Det tar ca 1,5 timer ved 70 grader.
 
Jeg synes ikke det gjør noe om mandelmassen ikke er helt tørket, men da blir ikke kakene sprø. De smaker bedre, men er vanskeligere å oppbevare.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar